Followers

Tuesday, May 25, 2010

TAHAP KITA DI MANA???

Sebagai seorang pelajar, pernahkah kita terfikir apakah tujuan sebenar2nya kita belajar dan mendapatkan ilmu?? Emm, ade yg belajar utk mendapatkan pekerjaan yg lebih terjamin buat masa depannya tanpa dapat berfikir ilmu yg dipelajari tersebut dpt dikongsi & dimanfaatkan utk kebaikan org lain juga.

Rasulullah telah mengkategorikan penuntut ilmu kepada 3 golongan dan mengibaratkan mereka kepada tiga jenis tanah:

Pertama, tanah gembur yang apabila menerima air hujan, tanah ini akan menyerap air tersebut dan daripadanya tumbuhlah pelbagai jenis tanaman yang menghasilkan buah-buahan yang manis dan enak dimakan. Keadaan ini seumpama orang yang menerima ilmu dan mengambil ilmu itu untuk dirinya dan mengajarkannya pula kepada orang lain untuk melahirkan generasi yang berilmu dan bermanfaat kepada masyarakat.

Kedua, tanah yang kedua ialah tanah yang dapat menakung air, tetapi air itu tidak meresap ke dalam tanah dan tidak dapat diserap oleh tumbuh-tumbuhan. Keadaan ini pula seumpama orang yang menerima ilmu tetapi mereka menyimpan ilmu itu untuk diri sendiri dan tidak dapat memberi menfaat kepada orang lain.

Ketiga, tanah yang ketiga amat keras permukaannya dan langsung tidak dapat menerima air hujan. Air hujan yang jatuh ke atasnya tidak akan diserap, malah akan terus mengalir ke dalam longkang. Ini umpama orang yang langsung tidak menuntut ilmu dan oleh itu jadilah ia orang yang tidak berilmu dan tidak memberikan menfaat kepada dirinya apatah lagi kepada orang lain.Di manakah tahap kita??

P/S : Alim tidak ditentukan oleh degree, kebenaran tidak ditentukan oleh jawatan rasmi, kaya tidak semestinya dgn harta dan miskin tidak semestinya tidak b’punya, ilmu adalah segala2nya jika kita m’amalkannya...RENUNG2KAN & SELAMAT BERAMAL…hehe..:p

WASSALAM...

No comments: