Followers

Sunday, March 27, 2011

Tersentuh Hati~


.::SALAM::.

Ter'syahdu' seorang diri pulak awal2 pagi nie..emm, serius!!saya sangat rindu mak ayah saya..tambah pulak bila tengah2 blogwalking tadi saya terjumpa satu belog yang mana pemilik belog nie iaitu Cik Nina dalam entry terbaru belognya telah menulis satu entry yang sangat menyentuh hati sanubari saya..mendalam betul..

Kalau rasa nak menangis awal2 pagi macam nie, sila klik di sini ye..

Yupp!!Saya pasti yang kebanyakan daripada kita nie memang lebih ramai yang rapat dengan mak berbanding ayah..kadang2 kita nie lebih senang berkongsi apa2 cite dengan mak sebab kita anggap mak kita lebih memahami..tapi, tanpa kita sedar seorang ayah itu walaupun jarang2 menunjukkan kasih sayangnya tapi dalam hatinya sangat mengambil berat hal anak2nya..orang lelaki nie biasalah, suka buat2 cool kan..tapi dalam hati, Tuhan je yang tahu..=)

Bila cite pasal ayah nie, saya teringat sesuatu yang sangat menyentuh hati saya masa mula2 sekali saya terima tawaran masuk UPSI nie..masa tu sape2 yang nak buat pinjaman PTPTN harus membuka akaun SSPN..tapi masa nak bukak akaun tu siap ada syarat pulak iaitu sape2 yang ayah dia gaji RM2000 dan ke atas perlu mempunyai simpanan sebanyak RM3000 dalam akaun tersebut dan yang bergaji bawah RM2000 pulak perlu ada simpanan sebanyak RM500..jauh bezanya kan..jadik ayah saya yang bergaji RM2000 ke atas nie paham2 la kan nak kena ikut syarat yang mana satu..walaupun gaji atas RM2000, tapi hidup kami tidaklah terlalu senang, orang kata sederhana je..lagi pun bawah saya ada 3 orang lagi adik2 yang masih bersekolah..emm, masa tu saya terpikir macam mana la ayah nak carik duit sebanyak tu dalam masa yang singkat..kesian ayah..

Sampaikan saya pernah terpikir untuk tolak je tawaran UPSI tu walaupun saya tahu itu merupakan peluang terbaik saya sebab saya sememangnya bercita2 untuk menjadi seorang guru..tapi sebab tak nak susahkan ayah, saya rasa saya perlu menolak tawaran tersebut..dan sebagai seorang ayah, saya tahu ayah paham perasaan saya yang susah hati bila pikirkan syarat yang dikenakan oleh SSPN masa tu..mungkin ayah tengok muka saya yang muram je sebab susah hati..dan sampai sekarang saya masih ingat lagi kata2 ayah.."da tak payah risaulah, ayah tahu lah mana nak carik duit tu nanti..da belajar je, nie tanggungjawab ayah"..ye, haruslah hati saya tersentuh masa tu..saya akan ingat kata2 ayah saya tu sampai bila2 pun dan kata2 nie jugaklah yang saya pegang sampai sekarang bila saya rasa down atau tertekan dengan tugasan yang berlambak di sini..saya tahu yang belajar nie amanah saya sebagai seorang anak kepada mak ayah saya..mereka mengharapkan kejayaan saya..jadi, tertekan macam mana sekalipun saya tak harus putus asa..

Saya nak balas jasa dan pengorbanan mak ayah saya walaupun saya tahu seandainya saya berikan jutaan intan permata sekalipun kepada mereka sebenarnya itu tak kan mampu membalas segala jasa mereka membesarkan saya..tak kan terbalas sampai bila2..tapi sekurang2nya saya punya matlamat untuk menyenangkan mereka dikemudian hari..InsyaAllah..dan sesungguhnya, mak ayah saya tiada galang gantinya dengan sesuatu yang berharga di muka bumi ini..+_____+

Sob..sob..sob..tetiba ter'touching' lebih pulak kali nie..huhu..cuma sekadar nak mengingatkan diri sendiri je supaya tak pernah terlupa dengan pengorbanan mak ayah..lagi pun, akhir2 nie saya jarang tepon mak ayah sebab bz dengan tugasan..cuma minggu nie je baru kembali normal dan barulah boleh hari2 tepon..kalau tak, tengah2 malam lepas abes buat assignment baru teringat nak tepon..tapi memang kena batalkan je la hasrat tu sebab mak ayah saya dah tido kot..tangguh nak tepon hari lain..last2 lupa pulak..sampaikan ayah yang kena tepon saya dan tanya saya pegi mana sebab lama tak dengar suara..huhu..maaf ye ayah, mak..bukan sengaja..apa2 pun, pesan saya..hargailah mak ayah kita selagi hayat mereka masih ada..bahagiakanlah mereka bila kita telah diberikan peluang oleh-Nya..jangan menyesal kemudian hari..untuk mak ayah saya..SAYA SAYANG MEREKA INFINITI!!!=D

.::WASSALAM::.

6 comments:

Ibnushukran said...

sebak plak baca entry cik ladayana ni pagi2.. kdg2 kita terlupa.. thanks mengingatkan sy ..

Shira said...

i miss my mum so muchh too ;(

Permata Hati SayangKu said...

tersentuh hti aku eda...huhuhu
trus ingat mak ngan ayah aku
walhal mle smbang lamo2 dh..
huhuhuhu

~LaDaYaNa~ said...

@ibnushukran :same2...ingat mengingatkn tu kn perlu..thanks jgk sbb sdi singgah n bc entry sy..=))

~LaDaYaNa~ said...

@ Shira : rndu kat mak ayah xpe, dpt pahala..=D

~LaDaYaNa~ said...

@aida : tu la..aku kalu time2 gini gak,mari tringat sokmo umah..huhu...